Wednesday 9 October 2013

Makanan baby Izul

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, setakat ini aku masih boleh menyediakan makanan fresh untuk baby Izul.
Walaupun hanya bubur sahaja. hehe :P
Hari-hari aku memang masak bubur untuk baby Izul.
Sekali masak 60ml beras.
Cukup untuk baby Izul makan 3 kali sehari.
Antara menu baby Izul :-
- bubur + kurma
- bubur + lobak
- bubur + jagung [frozen]
- bubur + kismis
- bubur + brokoli
- bubur + peas [frozen]
- bubur + egg tofu
- bubur + telur kuning sahaja
- bubur + brokoli + ikan bilis
- bubur + brokoli tumis dengan unsalted butter
Bila disenaraikan baru 10 jenis rupanya bubur aku kenalkan dengan baby Izul.
Bubur baby Izul masih dikisar tapi tidak ditapis sudah.
Pernah bagi dia makan bubur yang tak dikisar, tapi dia hampir tercekik plak makan.
Terus takut nak bagi dia makan bubur yang tak dikisar.
Buah-buahan plak aku baru bagi dia makan pisang, pear, oren, apple, avocado dan betik.
Biskut untuk snack, aku bagi dia makan baby bites original atau baby bites pisang.
Nak juga introduce menu lain untuk baby Izul tapi aku takut coz baby Izul belum tumbuh gigi.
Agak susah disitu. Atau aku saja yang fikir susah? :P
Nestum pernah bagi dia makan juga. Pernah cerita disini kan.
Tapi aku tak beli lagi. Hanya setin kecil itu je.
Susu, masih fully breastfeed walaupun stok aku cukup-cukup makan.
Dah pernah bagi try minum susu formula, tapi dia lebih rela minum air dari susu formula.
Sebab itu aku cuba pastikan stok susu baby Izul mencukupi walaupun kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Janji dia dapat minum susu.
Eh, out topic plak. Ingat nak cerita makanan je :P haha
Korang pun masak hari-hari ke?
Kongsi cerita korang juga ya.

Bye.
Take care.


2 comments:

  1. Rajinnya rinah. Really admire your effort. I wish i can be like you...

    ReplyDelete
    Replies
    1. serius Rinah bukan rajin pun. tapi tak sanggup nak bagi baby Izul makan frozen food. dah lah baby Izul minum susu frozen, lagi nak makan frozen food :( rasa bersalah kalau fikir. pasal tue sanggup je bangun awl pg masak. hehe

      Delete

Thank you for your visit. Please leave a comment, so I know you stopped by! :)

♥ Blog Disclaimer

Blog Disclaimer
Take note. This blog, Memories Are Forever♥, is a personal blog, written and edited by me {Rinah}.
All views, emotions, thoughts or opinions represented in this blog are personal and belong solely to the blog owner.
Comments are welcome but the blog owner is not responsible for the content in comments.
Any questions about this blog, feel free to contact me at admiregreen (at) hotmail (dot) com.