Tuesday 8 November 2016

Denda dan hukuman di sekolah

Assalamualaikum dan salam sejahtera :-)

Masa bersekolah dahulu, denda dan hukuman yang pernah saya dapat adalah :-

  • berdiri di luar kelas / atas kerusi / sampai habis masa guru mengajar
  • rotan di tapak tangan
  • cubit di pinggang [oleh ustazah]
  • ketuk ketampi
  • jari kena ketuk dengan pemadam papan hijau [yang kayu tu]
  • pungut sampah
  • cuci tandas
  • lari 2 round di padang
Ya Allah, banyak juga rupanya denda dan hukuman yang pernah saya dapat dulu.
Rasa macam budak nakal pulak. hahahaha
Seingat saya, masa kena denda ini. Tak pernah pun mengadu kat mak dan arwah bapa.
Sebab tahu kesalahan diri sendiri dan tak nak kena hukum lagi kat rumah.
Selalu pesan dengan my Iful kalau tak buat salah, guru takkan denda.
Kalau guru denda, maknanya ada buat salahlah tu.
Tapi kalau denda sampai mendatangkan kecederaan memang saya takkan berdiam diri.

Baru-baru ini datang program bersama ibubapa di SK my Iful.
Ada ibu bertanya "kenapa anak dia kena rotan oleh guru besar?"
Sedangkan tiada surat amaran 1, 2 dan 3.
Kejadian ini dah pun berlalu, guru besar tu pun dah pindah.
Guru besar baru dan guru-guru ni terpinga-pinga juga dengar luahan ibu tu.

Tapi pada pendapat saya, ibu tu patut tanya secara peribadi dengan guru besar dengan segera.
Tak perlu pun tunggu sampai program bersama ibubapa baru nak bagitahu.
Kalau betul sangat tak puas hati, kenapa tak jumpa guru besar dan minta penjelasan kan.
Apa pun sebab ibu tu saya tak tahulah.
Tapi kalau saya, saya akan datang ke sekolah esoknya dan minta penjelasan.
Kalau memang kesalahan anak saya teruk dan patut dapat hukuman begitu.
Saya up lagi kat rumah hukuman tu!

Ibubapa pun patutnya kena bersikap terbuka dan bertolak ansur.
Tak bolehlah nak percaya cakap anak 100%.
My Iful kalau mengadu, saya terus tanya. Silap siapa? Guru ke diri sendiri.
Bila dia jawab "sendiri", saya akan beritahu dia "nak hadiah dari mama juga?".
Terus berhenti merungut dia. hahaha
Cakap dengan dia kalau salah sendiri, jangan merungut.
Terima denda tu dengan redha, lepas ni jangan ulangi lagi kesalahan kalau tak nak kena denda.
Sekian coretan saya.

Terima kasih sudi baca.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your visit. Please leave a comment, so I know you stopped by! :)

♥ Blog Disclaimer

Blog Disclaimer
Take note. This blog, Memories Are Forever♥, is a personal blog, written and edited by me {Rinah}.
All views, emotions, thoughts or opinions represented in this blog are personal and belong solely to the blog owner.
Comments are welcome but the blog owner is not responsible for the content in comments.
Any questions about this blog, feel free to contact me at admiregreen (at) hotmail (dot) com.