Friday 11 March 2011

Aku dan tahi cacing

السلام عليكم & Hi :)

Tahi cacing! Korang dengar je rasa gelikan. Coz bunyi tahi = yakkkkkk dan cacing = geliiiii.
Tapi korang tahu tak tahi cacing nie ada kebaikan dia tersendiri. Tahi cacing nie boleh menyembuhkan luka yang melecur. Macam terkena minyak panas ke, air panas ke. Tapi kalau terkena asid tue. Aku tak tahu kalau boleh sembuh ke tak? Rasanya belum ada lagi orang try kot.


Mesti korang tertanya-tanya tetiba aku buat entry pasal aku dan tahi cacing. Baik mari teruskan penceritaan kita. Kejadian nie berlaku masa aku form 2 tahun 2002 lar. Arwah ayah aku baru-baru je meninggal. Masa tue bulan puasa. [banyaknya masa :P] Mak puasa. Aku tak :P So, mak nak makan donut nanti berbuka. Mak dah adun dah tepung. Kemudian mak g kerja. Mak suruh aku goreng petang sebelum waktu berbuka.


Kemudian mak pergi kerja balik. [bila ingat mak keja panas2 time dedulu, rasa sediy sangat T_Tsssssssskkkkkkkkkkk] Mak balik dari kerja. Aku baru nak goreng donut tue. Coz nak tanya mak dah kembang ke tak?[tak biasa memasak lagi] Mak cakap goreng biar dia goreng lar. Tapi tengok keadaan mak yang kepenatan. Tak sampai hati plak. So, offer diri untuk masak.


Masa masak tue. Aku perasan satu donut tue tak kembang sangat. Ada gelembung udara gitu. Aku plak bodoh nau. Adakah pergi tengok dekat-dekat! Tetiba meletup tue gelembung udara kat donut dan muka aku kena percikan minyak. Kat area muka kiri. Mata kiri aku pun pedih. Dan dan disitu juga aku meraung sambil panggil mak. Mak pun terkejut. Kelam kabut matikan dapur. Bawa aku keluar dari dapur.


Masa tue, muka aku pedih sangat dan aku pejam mata. Coz mata kiri aku pedih sangat. Dalam fikiran aku, aku dah buta. [masa nie betul2 aku fikir aku buta, gila kentang punya imaginasi] Mak  ada baca-baca ayat dan letak air ludah dia kat area yang kena minyak tue. [adik aku yang bagitahu] Tapi muka aku masih pedih. Dan aku tak berhenti menangis. Sampaikan hajat mak nak buka puasa dengan donut panas terbantut. Mak terpaksa buka puasa minum air suam je :'( Semuanya gara-gara aku :(


Esoknya bila tengok muka aku. Aku menangis lagi. Luka kat muka aku lebih kurang macam gambar kat bawah tapi area kiri je. Kanan tompok kecil-kecil je. Nasib baik masa tue sekolah dah cuti. Kalau sekolah, memang aku escape je memanjang tue. Tak sanggup bagi orang tengok muka aku. Kat rumah pun aku berkerudung dengan kain batik je. Takut orang nampak dan ejek. Dengan adik-beradik aku pun, aku tak nak dorang tengok.




Hari kedua or ketiga lepas kena minyak tue. Auntie aku datang. Dia pun terkejut juga tengok muka aku. Dan dia suggest pakai tahi cacing. [Contoh tahi cacing gambar bawah] Dia siap tunjukkan lagi contoh tahi cacing tue. Dia pesan lagi mesti yang baru punya. Tak boleh yang dah keras. Masa nie, aku memang geli juga lar. Siap hidu-hidu lagi tahi cacing tue:P Nak tahu ada bau ke tak. Tapi memang takde bau, bau tanah je. hehehe.


Aku pun try lar guna tahi cacing tue. Sapu kat area yang ada luka tue. Bila kering, aku sapu lagi. Kat halaman rumah kami banyak tahi cacing, jadi tak susah nak cari-cari lagi. Hari-hari aku sapu je. Dan akhirnya ia ada perubahan. Luka tue jadi kering. Lepas tue dia tanggal sendiri.


Dan akhirnya muka aku kembali seperti asal. Langsung takde bekas or kesan. Macam kejadian tue tak pernah berlaku. Tapi aku rasakan tahi cacing tue boleh sembuhkan luka aku coz doa mak aku. Siapa tahu? Sebab semua di dunia nie berlaku atas kekuasaan Allah SWT kan.  Kejadian nie aku tak pernah lupa. Padahal dah berapa tahun dah. Maybe kalau muka aku tak pulih. Aku tak kawen kot :P Takde hubs, Takde baby, Takde entry nie ;P


:: tahi cacing ::

{pic google}

No comments:

Post a Comment

Thank you for your visit. Please leave a comment, so I know you stopped by! :)

♥ Blog Disclaimer

Blog Disclaimer
Take note. This blog, Memories Are Forever♥, is a personal blog, written and edited by me {Rinah}.
All views, emotions, thoughts or opinions represented in this blog are personal and belong solely to the blog owner.
Comments are welcome but the blog owner is not responsible for the content in comments.
Any questions about this blog, feel free to contact me at admiregreen (at) hotmail (dot) com.